”Terapeutit huokaisevat helpotuksesta, koska olivat odottaneet hankalaa järjestelmää.”

Vuonna 2018 lanseeratusta MinduuProsta tuli lyhyessä ajassa terapia-ammattilaisten ensisijainen digitaalinen työväline. Työväline, jota oltiin kaivattu.

Toimitusjohtaja Henri Valvanteen mukaan moni ammattilainen siirtyi Minduuseen ihan vaan paperin ja kynän käytöstä.

”MinduuPron idea on se, että se säästää aikaa.”

Hän tarkentaa, että jos psykoterapeutti säästää esimerkiksi kolme tuntia aikaa turhien lomakkeiden täyttämisestä, hän voi ottaa uuden asiakkaan.

Ja se tarkoittaa, että joku saa apua. Psykoterapian alalla on jatkuvasti enemmän kysyntää kuin terapeutteja, joten avun tarvitsijoita riittää.

MinduuPro -palvelu tarjoaa psykoterapeuteille kaikki tarvittavat digitaaliset työvälineet. Sen avulla he voivat hoitaa ajanvarausten lisäksi laskutuksen, potilasmerkinnät ja videovälitteiset asiakastapaamiset.

Merkittävä ajansäästö käyttäjille muodostuu Kela-tilitysten automatisoinnista, mikä vähentää satojen lomakkeiden manuaalista täyttöä. Nykyään tilitykset menevät myös sähköisesti suoraan Kelaan, joka helpottaa entisestään tilitysten hallinnointia.

Niin yksinkertainen käyttö kuin mahdollista

Minduu on koodattu alusta alkaen vain yhteen tarkoitukseen, jolloin käyttöliittymä on voitu pitää mahdollisimman helppokäyttöisenä. Minduun omat sovelluskehittäjät Erno ja Teemu ovat pitäneet ensisijaisesti mielessä miellyttävän käyttäjäkokemuksen.

”Olemme itse joutuneet käyttämään ihan kamalia laskutus- ja muita järjestelmiä, joten yritämme, ettei se olisi se Minduun käyttäjän kokemus”, Erno kertoo.

”Pyrimme koodaamaan mahdollisimman yksioikoista ja suoraviivaista, jotta järjestelmä pysyisi yksinkertaisena”, Teemu tarkentaa.

Asiakkaiden eli psykoterapian ammattilaisten vastaanotto kertoo, että tässä on onnistuttu hyvin.

”He olivat todella innostuneita ja moni lähetti meille sydämiä viesteissä. Heidän ennakkokäsityksensä oli, että järjestelmät ovat aina hirveän monimutkaisia, joten tämän nähtyään he huokaisivat helpotuksesta”, Henri kuvailee.

”Vieläkin tulee niitä sydämiä”, naurahtaa vieressä istuva Olli.

Hänen vastuullaan on Minduun asiakaspalvelu ja asiakkaiden auttaminen palvelun käytössä alkuun.

Henkilökohtaista opastusta tarvitaan kuitenkin harvoin, sillä moni on ollut tyytyväinen demovideoon, joka ohjaa palvelun käyttöön.

Korona-ajan huima digiloikka

Kun koronapandemia alkoi keväällä 2020, psykoterapeutit joutuivat tiukkaan paikkaan: heidän oli siirryttävä pitämään vastaanottoa videoyhteydellä, jos aikoivat jatkaa toimintaansa. Monilla ei ollut mitään kokemusta digitaalisten palveluiden tarjoamisesta.

Siinä hetkessä Minduu todella osoitti tarpeellisuutensa psykoterapian saatavuuden välineenä.

”Korona-aika räjäytti palvelun käytön. Paketoimme terapeuteille hyvin edullisen paketin, että he voivat ottaa poikkeustilanteessa pelkän MinduuPron etäyhteyden käyttöön. Istuin noin 12-tuntisia päiviä vastaamassa terapeuttien kysymyksiin koskien palvelun käyttöä, oli se aikamoista”, Henri muistelee.

Toisin kuin kuviteltiin, etäterapian käyttö ei ole pandemian jälkeen vähentynyt vaan se jäi pysyväksi käytännöksi lähivastaanoton ohelle.

Koska psykoterapia-asiakkaista tallennettavat tiedot ovat arkaluonteisia, halutaan MinduuPron tietoturva pitää erityisen korkealla tasolla. Potilaskirjaukset tallentuvat suoraan Kanta-palveluun, jolloin ne ovat kansallisessa tietokannassa hyvin suojattuna.


Kirjoitus on osa Minduun 10v. – juhlavuoden artikkelisarjaa. Lue myös 1. kirjoitus: Yhteiskunnallinen ongelma ja ratkaisu siihen – Minduun tarina pähkinänkuoressa


 

Kirjoittanut Sari Sakala.